27 Mei 2014

Mee Kari Sedap dan Simple!!!


Tadaaaaaaaaaa!!!!

Hasil kerajinan hari Ahad lepas.....tengahari aku dah masak sambal sotong +  masak lemak kubis.....petang sikit mula menggelabah nak buat mee kari....hantu memasak dah masuk badan....itu ler jadiknyerrr.....first time buat nie....memang tak reti....pagi tu pie pasar, ingat nak buat kuew teow goreng ja....tapi dah selalu sangat aku buat menu tu...tukaq selera sikit....beli bahan-bahan....ambik mana yang ingat je



ni bahan untuk hiasan...hiasan tak kalah okeh!!! hahahaha

Senang ja wei nak buat....aku ingat susah....macam buat gulai ja pun....cuma kena lebihkan bahan-bahan lain....nak bagi sedap, boh la ketam sekoq dua....kompom mabeles!!

dah, cakap banyak tak guna...nie resepi Mee Kari Sedap dan Simple ala Kak Own!!!

Bahan-bahan :

Mee kuning - dicelur
Rempah kari daging  - 1 peket kecil (dibancuh)
santan
garam
serai
cili blend - cili kering + bawang putih + bawang besar (sikit je)
air
fish cake
fish ball
kacang panjang
carrot
wantan
cili merah - dipotong nipis
limau kecik
daun bawang + daun sup
minyak


Cara-cara :

Panaskan minyak....tumis cili blend dalam 1 minit....pastu masukkan rempah daging....tumis sampai pecah minyak....masa tumis tu, masukkan je carrot + serai.....bila dah pecah minyak, masukkan santan....agak terlalu pekat, tuang air sikit.....masukkan garam....bila dah mendidih, masukkan bahan-bahan lain....fish cake, fish ball....aku tersalah beli wantan....aku nak beli tauhu goreng tu....tapi salah ambik...so campak jugaklah sekali dalam tu....hahaha...masukkan kacang panjang last sekali....sebabnya takut terlembik kacang panjang tersebut....bila dah masukkan semua bahan, mendidih, tutup api....Siap!!!

Makan time panas....letak bahan hiasan (cili merah, limau, telor, daun bawang + daun sup)....duduk depan tv tengok hindustan memang heaven gila la wei....boleh je nak letak daging sikit....nak letak kerang....aku lupa beli kerang...sebab tu campak je apa yang ada....  T________T

Senang kan....aku cukup suka masak main campak-campak, pastu siap....cam nie 10x masak pon ai like....hikhihik

Selamat Mencuba!!!








Tiada ulasan :