10 April 2012

Daging rebus cicah air asam (^^,)

semalam balik qeja, terus terpikir, apa la yang nak masak malam kang....masuk qeta, terus tanya laki aku, 'malam ni kita nak makan apa?' sebab niat ati nak singgah pasar, barang sudah abes.....tetiba ja terlintas 'buat daging cicah ayaq asam dengan sup ayam ok tak?'.....dan ianya sangat dipersetujui oleh kedua-dua pihak....  ;)

sampai je kat pasar, cari tempat jual daging dulu....dah tutup....pie sebelah sana, tutup jugak....oklah, tak dak rezeki nak makan daging...dengan hati yang sangat dukacita, aku beli ayam, ikan dengan sotong.....hari-hari ayam, naik muak la pulak.....haishhhhhhh

masuk qeta, bagitau laki aku daging ilekkkk....dia ajak pie Darussalam....tapi daging ais la, daging fresh ni memang diorang tak jual....ok, apa-apa je la....duet kat tangan ada la lagi sikit.....dengan penuh konpiden, aku turun qeta pie beli barang...Haiqal dalam qeta dengan bapak dia..ambik daging rendang, ambik cuka, ambik tomato + roti gardenia.....bila sampai kat kaunter, mamak tu kira RM21.90....eh, duet tak cukup la.....terus cakap....'buang la tomato tu, saya tak nak'....bila dah buang tomato, total RM19...aku dengan muka penuh konpiden nak bagi duet, alih-alih....'alamak, duet tak cukup la'....ada tujuh belas hengget ja pon....daging saja dah nam blas hengget....dengan penuh muka tak bersalah, 'saya ambik daging je la....yang lain saya tak mau'.....hahahahaha...bodoh siot....nampak sangat kebangangan aku terserlah depan mamak cashier tu...hahaha....bengong, memalukan....masuk qeta, terus bising kat laki aku....'ada duet pon tujuh blas hengget, pesan macam-macam....kan dah malu'.....  T_______T


balik umah terus masuk dapur....yela, daging rebus...ko ingat senang ka nak bagi daging empuk??? aku rebus 2 jam....dari pukul 7-9 malam....baru daging tak liat....perghhhh, sakit pinggang berdiri lama-lama....dan hasilnya adalah seperti butiran berikut :)





















































sup ayam ala-ala orang malas gittew

senang je ni, aku men campak ja bahan....tunggu jap, siap!!!!










daging rebus yang tak liat


yang ni pon sonang, cuma mengambil masa yang agak mencemuskan hidupku....2 jam okeh tunggu daging ni empuk.....rebus tu, ko letak la garam sikit....bagi rasa-rasa ja....xyah boh bebanyak, kang terlebih masin, tak sodap pulak









air asam pujaan hati suamiku  ;)


masa dalam qeta, laki aku tanya, pandai ka buat ayaq asam? aku rilex je jawab, tak pa, call la mak tanya macam mana nak buat.....tapi memandangkan dari pukul 7 aku dah masuk dapur, siap bagi si Haiqal tu makan, buat itu ini, baru daging empuk, aku dah fedup....aku men blasah ja buat ayaq asam ni....dah malas nak call tanya mak dah.....
dan keputusannya sangat memberangsangkan....bak kata laki aku 'sedap la ayang masak la ni....kata tak reti buat....ni sedap ja'....masa tu aku tak sempat jamah apa pon lagi, laki aku baca doa terus ngap....aku dok kalut ngan si kecik tu, nak men kasut bapak dia....kang aku tengok kecik besaq kecik besaq ja budak ni.....dah la pukul 10 baru leh makan....penat omak kau tau.....pastu bila ambik daging, letak sikit ayaq asam......terus ayat ni keluar dari mulut, 'sedapnya ayang masak, kan?'....hahahahaha....puji diri sendiri....gila.......nasik putih panas-panas, sup ayam panas-panas, tambah pulak dengan daging yang senang digigit ketika makan bersama-sama ayaq asam yang super duper sedap, terus jadi, sedapppppppppppppppppnyaaaaaaaaaaa.....kan....dan aku terus jadi tak malu nak share cara buat ayaq asam ni.....senang je pon  ;)



air asam pujaan hati suamiku  ;)

bahan-bahan :

sebiji bawang besar - dihiris kecil + nipis
cabai hidup 2 biji - dihiris nipis
cabai melaka 3-4 biji - dihiris nipis
belacan
air asam jawa
sos cili
garam secukup rasa



Cara-cara membuatnya :

bahan-bahan yang dipotong nipis disatukan dalam mangkuk.....pastu masukkan belacan, tenyeh-tenyeh sikit, masukkan air asam jawa....jangan terlalu cair ye kawan-kawan, kang tak sedap....masukkan sedikit garam...kalau nampak kuah tak banyak,boh lagi sikit air asam jawa tu...pastu masukkan cili sos....sikit dah le, nak bagi rasa....then, rasalah...kalau tak rasa apa-apa, boh la bahan-bahan lain yang sepatutnya....SIAP

senang bukan???   



SELAMAT MENCOBA




Tiada ulasan :