05 September 2014

He is big boy now!!!

Zulfa Haiqal memang agak manja berbanding dengan Zara.....mungkin sebab dapat adik terlalu awal, jadiknya dia kurang kasih sayang....tapi aku rasa, aku tak penah pun membezakan kasih sayang kedua-dua anak kesayangan nie.....kalau nak sayang, 2-2 aku sayang....bab beli mainan, selalu Haiqal akan lebih dari Zara....Haiqal pie mana pun mesti tak kan tangan kosong punya lah....dapat keta sebijik, dapat ja apa pun....sebab tu kadang dia pulak yang 'mengajar' aku ajak pie kedai sana sini....Zara lain, kadang dia tengok ja abang dia dapat....kadang dia gado jugak, kadang dia pun tak pedulik....hahaha...beza kan...cuma  aku sedih jugak bila naik keta, Haiqal akan jadi co pilot sebelah Pak Zul....aku dengan Zara jadi big boss kat belakang....kadang tu Haiqal nangis-nangis nak suruh aku duduk dengan dia....'nak duduk mama.....nak duduk mama'....hati mak mana tak sayu wei....aku nak duduk depan, kena hangkut sekali dengan Zara....mana muat...kalau terpaksa ja aku duduk jugak depan tu kami tiga beranak...jadiknya, ajak la Haiqal mai duduk belakang....sampai tertido dia.....sorry sayang mama  ;(


Sekarang nie dah pandai cakap.....aku marah sikit je, dan-dan 'tak nak kawan mama'.....sambil jeling....amboihhhhhh.....tak nak kawan sudah.....bila aku sound 'tak nak kawan Zulfa'.....tau pulak sedih.....sebek ja muka, nak nangis....hahaha.....tapi tak tengok lagi akal Zara.....dia kalau sakit ka apa, tunjuk orang sana sini, nak bagitau dia sakit....bila tanya sapa buat, sukati dia ja tuduh orang itu ini.....

Sekarang nie balik rumah ja, dah pandai request 'mama, Zulfa nak tulis'.....tak tau lah apa yang teacher jampi kat dia, hari-hari mintak nak tulis....tak kira pagi petang siang malam....mesti nak jugakkkkkk tulis even sikit.....


Tengok la tue.....pegang pen tak betul-betul.....aku dah tunjuk, sat ja dia tukar....pastu dia genggam balik pen/marker/pensil......tapi budak-budak ni aku ajar guna marker....nampak la sikit apa depa tulis tu.....tambah nak ikut dotted line, guna pensil tak berapa nak nampak hasil.....bila dah guna marker, atas bawah pulak tu.....memang sah-sah lah muka tangan kaki akan terconteng merata.....jenuh nak tonyoh....nak marah pun tak boleh sebab aku yang beli.....redhooo je lah...kadang makan hari baru hilang....naseblah anak....macam gambar atas, Haiqal akan ikut semua dotted line sampai habis.....bila kat tempat kosong tu, dia akan jerit 'mama, Zulfa dah siap'....tu makna kata aku kena pie kat dia, pegang tangan tulis sama-sama kat tempat kosong....semalam tulis huruf  K.....dia seronok kot tulis K tu.....bila time aku nak tulis dengan dia, aku buat suka ati akulah cara K macam mana....boleh pulak dok melalak kat situ tak puas ati.....bukaaaaaaannnn....bukannnnnnn....eh eh eh budak nie...salah pulak.....kesudahnya, tulis sendiri





ni lagi satu hobi baru....susun parking.....ni baru suku car dia susun.....siap marah lagi kalau kami duduk bersandar kat sofa.....halang dia nak susun parking tu......bila dah susun, jangan harap boleh ada tempat kosong.....kalau Zara tetiba mai ambik satu qeta dia, siap!!! kompom kena tolak jatuh telentang la mek tu....hahaha...pastu jerit, nak parking....nak parking......pagi tadi aku bangun tidoq, aku ambik semua car dia masukkan dalam bakul.....nak siap-siapkan Haiqal pie school, dia nampak car dia tak dak atas sofa, meraung la sat.....macam mana rumah tak berselerak asal kemas ja depa punggah balik semua......pening pening....

Tapi itulah....rasa Haiqal dah besar.....dah pandai nak cari gado....dah pandai nak pujuk adik bila nangis....dah mula happy nak pie school.....even hari-hari tanya belajar apa hari nie??? a-b-c....tu ja jawapan...T____T
semalam masuk qeta terus nyanyi lagu alif ba ta....petang nie tak tau lah apa pulak dia punya gaya....dan alhamdulillah....seronok tengok anak-anak membesar depan mata.....kadang kena jugak kurung dalam toilet, kena jugak piat telinga, kena jugak la tampar tapak kaki.....tapi bukan makna aku tak sayang....aku nak bagitau depa yang semua tu aku buat bersebab.....sebabnya depa dah buat benda salah...bila tegur tak dengar cakap, memang terpaksa panjang tanganlah jugak....mama kan singa....cumanya Haiqal masih tak ready nak adik....selalu aku tanya :

Mama : Zulfa nak baby tak?

Haiqal : tak nak....sambil geleng kepala...

Mama : Zara nak baby tak?

Zara : angguk....mamaaaaa, babyyyyyyyyyyyyyy.....

tu makna kata, 50-50....so papa, tak yah la berangan lagi nak tambah baby....hikhikhikhik

2 ulasan :

♥ bella nabila ♥ berkata...

kenapa xdak nama ela dalam disebalik tabir penulisan hekal . i'm so mad :\

zulhusna berkata...

coihhhh...hat tu pon nak tumpang glemer...haha