16 Jun 2010

Ya Allah, tabahkan hati hambamu ini

Rasa dh lama aku x jengah blog nie...al maklum la, keadaan x brapa mengizinkan...Pendarahan yg aku alami semakin menjadi2...arini dh masuk ari ke 10, x stop langsung bahkan semakin byk...aduyaiii, takut aku..


Pg td, aku lewat bgn...x tau la pasal apa, nk kata tengok bola, dak jugak...hurmmm...tau dak pukoi brapa bangun??? 7.30 pagi....heheheheh...subuh ke mana, opis ke mana...


Nak dijadikan cita pulak, bila aku nk p mandi, tengok2 ada ketulan darah kat pad yg aku pakai...Ya Allah, aku redha dengan ketentuanMu...aku dh jd 50/50...so, aku siap2, gerak hubby, ajak pegi hospital putrajaya....masuk kali ni, dh kali ke2 aku p emergency department.. tp kali ni, sat ja...x sampai 10 minit, nama aku dh kena panggil...mybe sebab dh kali ke2, n aku makin teruk...n mungkin jgk Allah nk tolong hambaNya yg lemah ni...


Bila jumpa doc, mcm besa, aku kena scan...nk tengok bb mcm mana...Alhamdulillah, doc ckp bb membesar sikit dr minggu lepas...hanya Allah ja tau perasaan aku masa tu...ye la, ari isnin ari tu aku ada wat checkup kt hospital private...doc ckp bby aku x besar, malah kantung janin dh jd leper...n kemungkinan aku keguguran...
tp lain pulak bila p hospital gomen...huhuhuhu...apa pon, aku bersyukur sangat2...doc bg rest utk 3 ari...n result dia, 50/50 jgk...keep rest n mkn obat je jwpn dia...next week, aku ada lagi skali appointment...harap sangat Allah mudahkan perjalanan hidup aku dan bb... Aminnnn...


So, utk kwn2 yg ada plan nk peknen, meh kita share pengalaman sepanjang aku peknen ni...mungkin leh jadi panduan utk semua :

Panduan semasa mengandung (awal kehamilan)

1. Banyakkan rehat...kita x tau kandungan ni sensitip or x, klu yg ok, melompat mcm mana    pon x jd apa...tp  klu yg sensitip, angkat benda yg x brapa berat pn leh bleeding jugak..

2.  Makan ubat...slalu doc akn bg folic acid (utk kuat janin) + vitamin badan...makan ikut arahan...

3.  Makan makanan berkhasiat...contoh spt susu (kalsium), tomato, pisang (asid folic), ikan, daging, ayam (sumber protein) , nasi, roti (karbohidrat)...klu nk senang, try search pemakanan semasa peknen...sure kuaq jadual dia...

4.  Baca Al-Quran or dengarkan bb dengan surah2 Al-Quran...ada beberapa surah yang slalu diamalkan sepanjang tempoh peknen ni...antaranya adalah Surah Yassin, Surah Yusuf, Surah Maryam n Surah Luqman...nk lagi elok, biaq kita sendiri amalkan membacanya, ye...

5.  Banyakkan makan buah-buahan..byk buah yg elok time peknen ni...contoh pisang, epal, kiwi, betik..

6.  Elakkan makanan yg tajam....bukan tajam apa, tp sifat dia...contoh nanas...uih, jgn la sentuh...bahaya ooo.Tebu pon kena elakkan, air gas pon sama...jgn nti skit2 nk air coke la, pepsi la, 7 up la...no no no...okei

7.  Jgn cepat tension, sedey ka, emo2 ka...cian bb...nti bb yg lahir takot pulak terbawak2 emosi kita time peknen ni...Utk para BAPA, jga isteri elok2...jgn biar wat keja berat, jgn marah2, jgn bg isteri sedey, ye...

8.  Ha, bab ni pon kena jga jugak...elakkan bunuh binatang, tangkap binatang ka, pukui ka...apa2 je la...takot 'kenan' kt anak...kesian anak tu nti...contoh mcm my sister sndiri...abg ipar tringin makan ketam...then  boleh pulak dia sndiri p tangkap ketam tu, kat mana pon tatau...bila ank lahir, jari tangan kanan dia, kat ibu jari lebih 1...dh mcm sepit ketam...so, elakkan lah selagi boleh...kalau nmpak benda pelik2, yg x penah
    tengok sblm ni, byk2 istighfar....Astaghfirullah alazim

9.  Amalkan doa-doa sepanjang kehamilan...beli la buku doa, ada doa2 tertentu yg elok kita amalkan...
     Tambah2 yang nk dpt ank soleh, anak sempurna, ank yg dengar cakap, dan sebagainya...usahakan ye

Setakat ni dulu kot pengalaman yg kita leh share...harap suma leh la wat panduan...hat rasa x brapa betoi tu, jgn la ikot...hehehhehe...~SHARING IS CARING ~

1 ulasan :

acHu berkata...

slam mak buyong..
another petua yg aku nk share kat hang time awal kehamilan..IF YOU HAVE- kalo ada buah kurma, elok amalkan makan kurma. sbb aku ada baca dlm mag, antara khasiat kurma, blh kuatkan rahim di awal kehamilan..plus, keep continue your mum's diet ok?!...
anyway, congz sis...
-hani fathi-