20 April 2015

Daging Masak Halia Black Pepper

Hari-hari masak, menu dah kelaut.....asyik ayam...ikan...kalau ayam tu, tak buat sup, aku masak gulai...kalau bukan gulai, aku buat ayam masak kicap....kalau bukan ayam masak kicap, aku buat tomyam....paling rajin sikit, aku akan buat ayam masak merah...tapi kalau double triple rajin, aku akan buat ayam masak padang....yang tu senang ja, cumanya nak kena tumbok cabai itulah yang membuatkan aku kemalasan...hahaha



Asyik ayam ikan ayam ikan.....daging makin keras la dok dalam peti tu....so menu untuk hari apa ntah nie, daging.....aku leceh sikit bab daging ni, sebab kadang-kadang masak liat....nak tunggu empuk jenuh kering ayaq siap tambah 2-3 kali la ayaq dalam tu.....tapi kali nie, aku dah teringat 1 petua dari kakak opis aku....dia kata, kalau nak daging cepat empuk....masa masak tu, guna api besaq.....okei, moh kita terai....

Bahan-bahan sangat simple.....ni mood memasak tak berapa ada sangat nie maknanya


Bahan-bahan : 

Daging merah yang dah dipotong...digaul dengan sedikit garam 


Bawang putih diketuk,
bawang besar dihiris bulat
halia dihiris kecik - kalau boleh banyakkan sikit halia sebab nama menu dia kan halia  ;)
Cabai hidup

Sos black pepper
Garam secukup rasa
Cabai melaka



Cara masak : 

Panaskan minyak + kuali....guna api yang kuat.....bila betul-betul panas, campakkan daging + bawang putih.....goreng seketika...boleh rasa dulu daging tu empuk ke tak....bila dah rasa nak empuk tu.....campak pulak bahan-bahan lain....bawang, halia, cabai hidup.....goreng lagi biar nampak layu sikit....masukkan black pepper sos....bagi yang nak berkuah, sila tambah air......then masukkan garam.....goreng lagi sampai sebati....siap!!!! Cabai melaka (hijau) tu aku masukkan last minute jugak sebab nak bagi nampak terserlah sikit daging halia black pepper aku nie....kalau rasa nak masukkan kicap sikit + sos tiram...dipersilakan...tapi kena pandai-pandai la masukkan garam...sebab aku buat haritu, termasin.....siap sound Pak Zul 'ambik daging ja, jangan ambik kuah...kuah dia masin'....muahahahahaha

Senang dan mudah....selamat mencoba.....ouh ya, petua guna api besaq untuk goreng daging sangat berkesan....aku masak ni tak lama pun, sat ja....terus boleh hidang untuk insan-insan kesayangan 

 daaaaaaaaaaaa

Tiada ulasan :