05 November 2013

Salam Maal Hijrah

Alhamdulillah....masih lagi diberi kesempatan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang hamba dan khalifah di tahun baru nie.....syukur, selamat datang 1435 H.....penghijrahan Rasul junjungan dari Kota Mekah ke Kota Madinah....cukup indah bila terkenangkan zaman sekolah dulu....zaman kelas Kafa, zaman sekolah rendah...yang mana bila time Sirah, ustaz akan mengajar dan bercerita pasal kisah Rasul....dari kelahiran sampai la ke kewafatan Baginda....seronok sangat...

bila meningkat usia, dah tak sempat nak mengejar kearah tu melainkan ada kesedaran dalam diri untuk join ceramah-ceramah dan majlis ilmu....tapi aku bersyukur, bekerja kat Putrajaya ni banyak kelebihan....majlis ilmu dimana-mana saja....free pulak tu....nak waktu qeja ada...nak waktu maghrib ada.....nak hari cuti ada....semua dipenuhi dengan majlis ilmu....cuma kena tanya iman, ketuk sikit hati tu samada nak join ke tak....

macam kat opis aku sendiri....sebulan sekali insyaAllah ada ja majlis tahlil dan disusuli dengan ceramah agama....kat kementerian, sebulan sekali kompom ada Wacana Minda....kat Masjid Putra, boleh kata tiap-tiap bulan ada ja majlis ilmu yang depa buat....sempat ngan tak sempat nak ikut ja....aku majlis ilmu macam nie kalau time qeja, dapat green light dari bos, insyaAllah aku akan joint...kalau dah balik rumah, dah menghadap anak-anak, memang aku terpaksa untuk menolak semua tue....yes, majlis ilmu boleh dikatakan sebagai fardu kifayah...dan boleh jadi fardu ain...tapi untuk didik anak-anak itu merupakan satu kewajipan....jadiknya, aku pilih untuk duduk rumah dengan anak-anak....tapi tetap boleh menimba ilmu jugak...bukak ja TV Al-Hijrah, 114 atau 119...dak pun astro Oasis...ada ja rancangan yang boleh menambahkan ilmu pengetahuan....  ;)

Azam tahun baru??? insyaAllah.....aku cuba untuk mengistiqamahkan perkara-perkara wajib bagi umat Islam.....dan yang paling penting, aku cuba untuk jadi isteri yang tak derhaka kepada suami....tak mau nak tinggi-tinggi suara dah....tak mau bila call laki aku, pastu tak puas ati, aku men letak ja tepon...tu kuang ajo namanya....tak mau dah buat laki aku kecik hati dengan perbuatan aku....nak buat yang terbaik untuk laki aku....baru dia bertambah sayang....hikhikhikhik...doakan ya....semoga dipermudahkan....bila dah terbiasa, ingat senang ka nak berhijrah??? Rabbiyasir walatuassir  T_________T

Dan tak lupa juga...nak jadi ibu yang penyayang untuk anak-anak.....cukup la Zara + Haiqal buat sementara waktu ni....adik baru tunggu Zara 3 taon kot....mudah-mudahan....eh, kak aku yang sulung, Kak Da....umur dah 40++ tapi Allah bagi rezeki baby baru kat dia.....muahahahahaha....bukan nak gelak, tapi rasa lawak....malu katanya umoq dah 40 lebih tapi mengandung lagi...nak malu buat apa kan, benda halal....habis la Mirun, abah hang ada baby baru nanti....apa pun, semoga Kak Da diberi kesihatan yang baik....dipermudahkan sepanjang bawak perut 9 bulan nie dan dipermudahkan untuk bersalin...banyak dugaan bila dah berusia dan mengandung nie....semoga baby tak nakal-nakal dalam perut...

apa pun, Salam Maal Hijrah untuk semua
jom sama-sama kita penuhkan buku baru dengan pahala yang berganda....at least tebal lagi la pahala dari dosa dalam buku kita nanti....insyaAllah 

Tiada ulasan :